آموزش ITIL با 4 درس رایگان +اصطلاحات، معایب و ویژگی های آن

اساطیر زبان

ITIL مخفف Information Technology Infrastructure Library و به معنای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و در واقع چارچوبی از بهترین شیوه ها برای ارائه و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. ITIL نه تنها روشی مناسب برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات محسوب می شود، بلکه می تواند به صاحبان کسب و کارها در مدیریت ریسک، تقویت روابط با مشتری، پیاده سازی روشهای مقرون به صرفه و ساخت محیط فناوری اطلاعات پایداری کمک کند که زمینه رشد، اندازه گیری و تغییر را فراهم می نماید.

از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) برای استاندارد سازی فرآیند انتخاب، برنامه ریزی، تحویل و همینطور استاندارد سازی حفظ خدمات فناوری اطلاعات در یک کسب و کار استفاده می شود. هدف ITIL افزایش بهره وری و رسیدن به سطوح خدمات قابل پیش بینی است.

کاربردی: آموزش نرم افزار help desk و نکات کاربردی

اصطلاحات اصلی ITIL

برخی از اصطلاحات اصلی ITIL شامل موارد زیر می شوند:

  • خدمت (Service): خدمت در ITIL یعنی ارائه ارزش به مشتریان بدون ملزم کردن مشتری به تقبل هزینه و ریسکهای خاص مربوط به آن خدمت.
  • مدیریت خدمات (Service Management): قابلیت های تخصصی برای ارائه ارزش به مشتریان در قالب خدمات.
  • داراییهای خدماتی (Service Assets): «منابع» و «قابلیت ‌هایی» که ارائه دهنده خدمات باید برای ارائه خدماتش آنها را تخصیص بدهد.
  • ارزش (Value)، فایده (Utility) و ضمانت (Warranty): ارزش خدمات دو جزء دارد: فایده و ضمانت. یک خدمت زمانی ارزش دارد که هم فایده باشد و هم ضمانت. فایده یا سود که به آن تناسب برای هدف هم گفته می شود به توانایی خدمت برای حذف محدودیت ها یا افزایش عملکرد مشتری اشاره دارد. ضمانت یا تناسب برای استفاده نیز توانایی سرویس برای کارکرد قابل اعتماد است.
  • توانایی(Capabilities): این اصطلاح به مهارت یا تواناییهای تخصصی که سازمان برای ایجاد ارزش روی منابع اعمال می کند اشاره می کند.
  • توابع (Functions): توابع همان زیرمجموعه های خودکفای متعلق به سازمان هستند که برای انجام وظایف خاصی در نظر گرفته شده اند. توابع معمولاً گروهی از افراد و ابزارهایی هستند که این افراد از آنها استفاده می کنند.
  • منابع (Resources): مواد اولیه ای مثل پول، تجهیزات، زمان و کارکنان که به ارائه یک خدمت کمک می کنند.
  • نقشها (Roles): نقشها یعنی مجموعه ای از مسئولیت ها و امتیازات که ممکن است به صورت انفرادی یا تیمی انجام شوند.
  • فرایند (Processes): فرایند مجموعه ساختار یافته ای از فعالیت هاست که برای دستیابی به یک هدف خاص طراحی شده است. فرایند 4 ویژگی اساسی دارد:

1- به طور کلی ورودی ها را به خروجی تبدیل می کند.

2- نتایج را به یک مشتری یا ذینفع خاص ارائه می دهد.

3- قابل سنجش و اندازه گیری است.

4- توسط رویدادهای خاصی به راه می افتد.

در کنار این مطلب دانلود کنید: آموزش کامل دیجیتال مارکتینگ با 20 درس + PDF

ویژگی های ITIL

ویژگیهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) شامل موارد زیر می شود:

  • بهترین چارچوب عملی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است.
  • تنها راهنمای وسیع و علنی در دسترس درباره IT است.
  • در بردارنده کدهای عملکرد خدمات فناوری اطلاعات و زیرساخت برای مدیریت کیفیت است.
  • برای اصطلاحات کلیدی تعریف خاص خودش را دارد.
  • در سال 1980 توسط اداره بازرگانی دولتی بریتانیا (OCG) توسعه یافت.
  • ITIL یک ارائه دهنده خدمات محسوب می شود.
  • کیفیت را بر اساس نیازهای در حال تحول کسب و کار و الزامات کاربر تعریف می کند.
  • صنعتی مرتبط با محصولات، خدمات و سازمان ها است.
  • با هدف بهبود مدیریت خدمات فناوری اطلاعات طراحی شده است.
  • متخصصان IT از سراسر جهان در آن مشارکت و همکاری می کنند.

دانلود کنید در کنار این مطلب: آموزش مهندسی کامپیوتر از صفر با 8 درس رایگان

دروس آموزشی ITIL

 

دروس آموزشی کامل را از پیج فارسی لیندا دانلود کنید (کلیک کنید) 

درکناراین مطلب بخوانید: 8 بهترین آموزشگاه برگزارکننده کلاسهای IT و شبکه

مزایای ITIL

کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) مزایای بیشماری دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • از افراد و سازمانهای مختلف برای به دست آوردن ارزش بهینه از خدمات فناوری اطلاعات و دیجیتال پشتیبانی می کند.
  • بهترین چارچوب و ابزارها را برای ارائه ارزش در اختیار تیم های فناوری اطلاعات کسب و کارها قرار می دهد.
  • این استاندارد جهانی بهترین مجموعه تجربه موفق (best practice) در حوزه فناوری اطلاعات است و میلیونها متخصص در سراسر جهان از آن استفاده می کنند.
  • ابزار بسیار معتبر ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) است که متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت پروژه در سراسر جهان از آن استفاده می کنند.
  • از داراییها و هزینه های فناوری اطلاعات کسب و کارها چشم انداز وسیعی ارائه می دهد.

در ادامه دانلود کنید: آموزش نرم افزار crm از صفر تا صد (20 درس + pdf)

پیمایش به بالا