با ما ارتباط برقرار کن

قصه های کارآفرینی

گفتگو با تبسم لطیفی: مامان‌پز بستر اینترنتی غذای خانگی

منتشر شده

روی

مامان‌پز بستر اینترنتی غذای خانگی است که با همکاری خانم‌های خانه‌دار فعالیت می‌کند. مامان پز خریداران غذای خانگی (افرادی که به غذای خانگی دسترسی ندارند و معمولا هر روز از بیرون غذا تهیه می‌کنند.) و فروشندگان غذای خانگی (خانم‌های خانه‌داری که در به آشپزی علاقه دارند، در آن مهارت دارند و دوست دارند درآمد داشته و به اقتصاد خانواده خود کمک کنند) را از طریق بستر IT به هم وصل می­ کند و تعامل آنها را تسهیل می­ نماید. 

– مامان پز ایده‌ای جذاب دارد، آیا خودتان دستی در آشپزی دارید؟ از خودتان و نحوه ایجاد استارت آپ مامان پز بفرمائید.

از لطف شما به مجموعه مامان پز خیلی متشکرم، خیر، اتفاقا من آشپز ماهری نیستم. شروع ایده از جایی بود که من خودم مشکل تهیه غذا داشتم. یعنی فرصت کافی برای غذا پختن نداشتم و از غذای رستوران‌ها هم خسته شده بودم و در تهران به غذاي خوشمزه مادرم دسترسي نداشتم. از طرفی افراد زیادی را می شناختم که مهارت زیادی در آشپزی دارند و هر روز برای خانواده خود آشپزی می کنند. خیلی از آنها عکس غذاهایشان را در شبکه های اجتماعی آن زمان منتشر می کردند که واقعا خوشمزه به نظر می رسید. با خودم فکر کردم افرادي در خانه خود غذا درست مي‌کنند و عده‌اي هم هستند که به غذای خانگی دسترسی ندارند و از منوهاي يکنواخت رستوران‌ها هم خسته شده‌اند. بنابراين مي‌توان اين دو گروه را به هم وصل کرد و به نیاز هر دو گروه پاسخ داد.

– مامان پز یک کار متفاوت هست. طبیعتا مشکلات خاص خودش را هم داره. آیا از روند رشد کار خود راضی هستید؟

ببینید ما هم مثل بسیاری شرکت های دیگر دوره های رشد خوب را تجربه کرده ایم و در کنار آن دوره هایی هم بوده که رشد شرکت چندان رضایت بخش نبوده است. اما در مجموع با توجه به جدید بودن مامان پز و توجه جامعه به موضوع غذا و به طور خاص سبک زندگی سالم، مامان پز مورد استقبال ویژه ای قرار گرفت به طوری که ما در ۲ سال اول کار بودجه بازاریابیمان صفر بود و تمام رشد مامان پز ارگانیک و از طریق معرفی دهان به دهان بود.

– هماهنگی تعداد زیادی مادر و تعداد زیادتری مشتری، حتما کار ساده ای نیست. سخت ترین بخش کار چه بود؟ آیا در حال حاضر همه برنامه شما روی روال طبیعی است؟ یا مشکل خاصی وجود دارد؟

وقتی کار جدیدی را راه ­اندازی می­ کنید، لزوما تصور درستی از سختی‌های آن ندارید. علی رغم تلاش هایی که قبل از راه اندازی درباره شناخت بازار، مناسب بودن محصول برای بازار و برعکس و کارهای فراوان دیگری که انجام می شود، باز هم همیشه برخی چالش ها نادیده یا دست کم گرفته می شوند. این در مورد ما هم صادق بوده و به مشکلات بزرگی برخوردیم. یکی از این مشکلات این بوده که مخاطب ما خانم‌های خانه‌دار هستن که عموما قبل از کار با مامان­پز، سابقه ­ی فعالیت حرفه ای در جای دیگری را ندارند و به سختی‌ها و مشکلات کار کردن عادت ندارند. سعی کردیم با جلسات آموزشی، وضع قوانین مشخص و … آموزش­های لازم را به ایشان بدهیم. 

مورد بعدی توزیع با کیفیت هست که باید تعداد زیادی غذا از منابع مختلف (مامان ها) به مراکز مختلف (مشتری ها) ارسال شود و در عین حال بدون خطا و با قیمت مناسب و در زمان محدود انجام شود که با حضور پلتفرم های توزیع و پیک های آنلاین کار بسیار ساده تر شده اما همچنان مشکلات زیادی دارد که در حال بهبود آن هستیم.

نکته آخر اینکه استارتاپی موفق است که همواره تلاش کند تجربه مشتری خود را بهبود دهد، ما هم تلاش می کنیم که همیشه تجربه مشتری را بررسی کرده و مشکلات موجود را شناسایی و حل کنیم.

– شما با دو گروه تامین کننده و مصرف کننده طرف هستید. آیا فکر می‌کنید هر دو گروه از خدمات شما راضی هستند؟

قاعدتا معیارهایی برای سنجش میزان رضایت مشتریان و تامین کنندگان داریم، به عنوان مثال امتیازی که مشتریان به غذاها می دهند، فرکانس خرید آنها از مامان پز، طول عمر حضور مشتری در مامان پز و در مورد مامان ها طول مدت همکاری، میزان درآمد و سود ماهانه و همچنین فیدبک های آنها میزان رضایتشان را نشان می دهد. با توجه به این معیارها اکثر مشتریان و تامین کنندگان از خدمات ما راضی هستند، اما بدیهی هست که هر کسب و کاری مخاطب ناراضی نیز دارد.

 
– گام بعدی پروژه مامان پز چیست؟ آیا در شهرهای بزرگ هم قرار است مامان پز فعال شود؟

بله انشالله در آینده برنامه گسترش در شهرهای بزرگ را داریم.

ادامه ی خواندن
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آگهی

آگهی

    Trending