7

آسترازنکا اعتراف کرد که واکسن کرونای این شرکت می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های خونی شود


یک شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی AstraZeneca (AstraZeneca) پس از سه سال اعتراف کرد که واکسن کووید مارک آن است کوویشیلد فروخته می شود، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله انعقاد خون با خودت ببر

تحقیقات نشان می دهد که کوویشیلد می تواند باعث ایجاد لخته خون در برخی افراد شود که می تواند کشنده باشد. یک دعوای حقوقی دسته جمعی ادعا می کند که واکسن باعث مرگ و جراحت جدی شده است و برای حدود 50 قربانی تا 100 میلیون پوند خسارت می خواهد. یکی از شاکیان ادعا می کند که این واکسن باعث آسیب دائمی مغز و آسیب ناشی از لخته خون او شده است.

AstraZeneca عوارض جانبی واکسن Covishield را تایید می کند

مطابق با گزارش مستقلدر حالی که AstraZeneca این ادعاها را رد کرد، تصدیق کرد که واکسن می تواند “در موارد بسیار نادری باعث ایجاد TTS” یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی شود که با لخته شدن خون و پلاکت های پایین مشخص می شود.

این شرکت در اسناد ارائه شده به دادگاه می گوید:

اعتقاد بر این است که واکسن AstraZeneca در موارد بسیار نادر می تواند باعث ایجاد TTS شود. علت آن هنوز ناشناخته است. “البته، TTS می تواند بدون واکسن AZ (یا هر واکسن دیگری) رخ دهد.”

سازمان بهداشت جهانی همچنین تأیید کرده است که واکسن کوویشیلد می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که زندگی انسان را تهدید می کند:

یک عارضه جانبی بسیار نادر به نام ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی که شامل موارد غیرعادی و شدید لخته شدن خون با تعداد پلاکت کم است، پس از واکسیناسیون با این واکسن گزارش شده است.

با این حال، شورای سازمان های بین المللی پزشکی می گوید این عوارض جانبی “بسیار نادر” هستند و در 1 مورد از هر 10000 مورد گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی ادامه می دهد:

“در کشورهایی که هنوز انتقال SARS-CoV-2 وجود دارد، مزایای واکسیناسیون برای محافظت در برابر COVID-19 بسیار بیشتر از خطرات آن است.”

Covishield توسط AstraZeneca با همکاری دانشگاه آکسفورد، انگلستان توسعه یافته است و توسط موسسه سرم هند تولید می شود. برخی از مطالعات انجام شده در طول همه گیری نشان داد که واکسن AstraZeneca 60 تا 80 درصد محافظت در برابر کروناویروس جدید ایجاد می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا