16

مهرطلبی چیست؛ مهربانی به‌بهای فراموش‌کردن خودتان


بیشتر مردم دوست دارند دیگران آنها را دوست داشته باشند و از نظر آنها مثبت به نظر برسند. برخی از مردم آنقدر دوست دارند که مورد محبت قرار بگیرند که خواسته ها و نیازهای خود را فراموش کنند و نیازهای دیگران را در اولویت قرار دهند. اما فداکاری بیش از حد منجر به ناراحتی و یک دلبستگی ناسالم برای دیگران خواهد بود. اگر شما هم مانند این افراد هستید، احتمالاً شخصیتی دوست داشتنی دارید. کسانی که تمایل به مهربانی دارند، قلب های سخاوتمند و بزرگی دارند و به قیمت فراموشی خود نسبت به دیگران بسیار بخشنده هستند. اما چنین رفتاری نسبت به سلامت روان آنها درد می کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که ریشه عشق چیست و برای درمان آن چه اقداماتی باید انجام دهید. با ما بمان.

شخصیت دوست داشتنی کیست؟

افراد خوبی هستند که برای راضی کردن دیگران و برای جلب رضایت آنها از نیازهای خود غافل می شوند. یکی از ویژگی های آنها این است که کاملاً خود را وقف دیگران می کنند. چنین افرادی ممکن است نتوانند بین علایق، دوست نداشتن ها و سرگرمی های خود از علایق دیگران تمایز قائل شوند. تشخیص علایق، خواسته ها و اهداف واقعی برای این افراد دشوار است. آنها همچنین ممکن است برای نه گفتن یا موافقت با انجام کارهایی که دوست ندارند مشکل داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی های افراد جذاب این است که اغلب سعی می کنند دوست داشتنی باشند، بنابراین از رویارویی اجتناب می کنند تا احساس طرد شدن نکنند.

رونیکس

رفتار دلبستگی به گونه ای است که اغلب نتیجه ای جز رنجش و ناراحتی و آسیب به رابطه و فرد ندارد. احساس بی انگیزگی و او خسته می شود. اگر ویژگی های افراد دلسوز را دارید، ممکن است از مشکلات روانی دیگری مانند افسردگی و اضطراب نیز رنج ببرید.

چند نمونه از رفتار خوب

همانطور که گفتیم، شخصیت دوست داشتنی دیگران را در اولویت قرار می دهد. این افراد رفتارهای زیر را انجام می دهند:

  • برای جلوگیری از درگیری و تنش، آنچه را که می خواهند بشنوند به دیگران می گویند.
  • آنها موافق انجام کارهایی هستند که ممکن است دوست نداشته باشند.
  • وقتی احساس می کنند که کسی قرار است آنها را ترک کند، نگران می شوند.
  • آنها برای توجه به نیازهای دیگران از منافع خود غافل می شوند.
  • آنها فداکارانه سعی در حفظ روابط نزدیک با دیگران دارند.
  • آنها سعی می کنند متوقف شوند طرد شدن خودت رو نگه دار
  • آنها فکر می کنند تنها زمانی جذاب هستند که نیازهای دیگران را در نظر بگیرند.
  • خیلی عذرخواهی می کنند.
  • به ندرت انتقاد می کنند.
  • آنها به ندرت با دیگران مخالفت می کنند.
  • آنها نمی توانند مرزهای شخصی تعیین کنند.
  • آنها به سختی می توانند از خواسته ها و نیازهای خود دفاع کنند.
  • آنها به رفتار آزاردهنده دیگران اعتراضی ندارند.
  • حتی اگر وقت نداشته باشند کار اضافی را می پذیرند.
  • آنها اغلب بیش از حد درگیر برنامه ها، مسئولیت ها یا پروژه ها می شوند.
  • آنها از مخالفت با مردم یا ابراز عقیده صادقانه خودداری می کنند.
  • برای اجتناب از تنش، با چیزهایی موافق هستند که مخالف آنهاست.

همچنین، یک شخصیت وابسته می تواند چنین احساساتی داشته باشد:

  • همیشه برای رفتارش دوستانه، مهربان و خوشایند فشار بیاورید.
  • مشتاق دفاع از خود یا ابراز مخالفت خود باشید.
  • احساس استرس به دلیل وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده گرفته است.
  • از اینکه به نظر می رسد او هرگز برای خودش وقت ندارد عصبانی شوید.
  • احساس اینکه نیازهای او در مقایسه با نیازهای دیگران مهم نیست.
  • او احساس می کند دیگران از او سوء استفاده می کنند.

ویژگی های افراد دلسوز

به دنبال عشق - تظاهر به خوشحالی

افراد مبتلا به اختلال عاطفه جویی دارای تعدادی ویژگی مشترک هستند که عبارتند از:

در حالی که برخی از این ویژگی های رفتاری ممکن است مثبت به نظر برسند، بسیاری از آنها می توانند مخرب باشند.

ریشه مهربانی چیست؟

دلایل مهربانی در روانشناسی برای افراد مختلف متفاوت است. ما برخی از رایج ترین آنها را در زیر فهرست کرده ایم.

1. عدم اعتماد به نفس

افرادی که احساس می کنند ارزش کمتری نسبت به دیگران دارند، ممکن است احساس کنند که نیازهای آنها مهم نیست. آنها ممکن است در مورد آنچه می خواهند کمتر قاطعانه یا کمتر روشن باشند. این افراد همچنین اگر نتوانند به دیگران کمک کنند ممکن است احساس کنند که هیچ هدفی در زندگی ندارند.

2. اضطراب

برخی از افراد ممکن است سعی کنند دیگران را راضی کنند زیرا نگران طرد شدن، عدم تناسب، ایجاد درگیری یا توهین به دیگران هستند. به عنوان مثال، فردی با اضطراب اجتماعی او ممکن است احساس کند که برای اینکه مورد پسند دوستانش قرار گیرد، باید کاری را که آنها می خواهند انجام دهد. چنین رفتاری تلاشی ظریف برای کنترل نظرات و دیدگاه های دیگران نسبت به خود است.

3. نابرابری

برخی از اشکال نابرابری ممکن است این فرضیه را تقویت کند که برخی افراد باید به دیگران توجه بیشتری داشته باشند. برای مثال، جنسیت‌گرایی خیرخواهانه این ایده را ترویج می‌کند که زنان ذاتاً مادرانه‌تر و پرورش‌دهنده‌تر از مردان هستند. تصدیق این افکار می تواند زنان را تحت تأثیر قرار دهد و به آنها این احساس را بدهد که باید شریک زندگی خود را در اولویت قرار دهند.

4. اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت مشکلات روانی طولانی مدت وجود دارد که برخی از آنها به جستجوی عشق منجر می شود. مثلا اختلال شخصیت وابسته (DPD) باعث می شود فرد در بسیاری از مواقع زندگی احساس وابستگی زیادی به کمک و تایید دیگران کند. به عنوان مثال، یک فرد وابسته ممکن است نیاز به شنیدن نظرات دیگران حتی در مورد تصمیمات ساده مانند لباس پوشیدن داشته باشد.

5. متاثر از فرهنگ و جامعه

فرهنگ خانواده، جامعه یا کشور یک فرد می تواند بر وظیفه ای که در قبال دیگران و خود احساس می کند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی ممکن است بیاموزند که ایثار کامل یک عمل خوب و نوعی تقوا است یا اینکه باید نیازهای جامعه را بر نیازهای خود ترجیح دهند.

6. ناتوانی روانی

طبق تحقیقات، انجماد مبارزه یا پرواز سوء استفاده تنها پاسخ ممکن به رویدادهای آسیب زا نیست. برخی از افراد ممکن است نیازهای خود را نادیده بگیرند و برای محافظت از خود و اجتناب از درگیری و انتقاد به دیگران خدمت کنند. این شخصیت ها برای جلب محبت و تحسین افرادی که از آنها می ترسند انرژی صرف می کنند و با این رفتار سعی می کنند به بقای خود ادامه دهند.

7. اجتناب از تعارض

مهربانی - تصویری از شخصی که توانایی نه گفتن را ندارد

افرادی که از تعارض و تنش می ترسند یا احساس می کنند باید از آن اجتناب کنند، ممکن است سعی کنند با افتادن در دام جستجوی محبت از تعارض جلوگیری کنند.

چگونه رفتارهای عاشقانه را کاهش دهیم

با صرف زمان و تلاش می توانید از شدت برخی از رفتارهای محبت آمیز خود بکاهید. با توجه به اینکه این اختلال اغلب ریشه در دوران کودکی دارد و در افرادی شکل می گیرد که از امنیت عاطفی برخوردار نیستند، باید برای درمان دلبستگی به روانشناس مراجعه کنید. درمانگر به شما کمک می کند تا بر میل خود به ملایم بودن غلبه کنید روابط سالم و با خیال راحت با دیگران شکل بگیرند. برای کاهش چنین رفتاری به نکات زیر توجه کنید:

  • به جای تمرکز بر نیازهای دیگران، بر نیازها و خواسته های خود تمرکز کنید.
  • یاد بگیرید برای کارهایی که مایلید برای دیگران انجام دهید و آنچه را که تحمل نمی کنید، حد و مرز تعیین کنید.
  • انجام کارهایی که دوست ندارید بگو نه.
  • اگر چیزی شما را آزار می دهد، آن را بگویید.
  • سرگرمی هایی را پیدا کنید که از آنها لذت می برید.

نکات فوق به شما کمک می کند استقلال و اعتماد به نفس خود را به دست آورید. شما می توانید یاد بگیرید که چگونه نیازها و خواسته های خود را به روشی سالم بیان کنید.

عواقب مهربانی چیست؟

کسانی که به دنبال عشق هستند نه تنها به خود، بلکه به دیگران نیز آسیب می رسانند. این افراد با درخواست محبت در معرض خطرات زیر قرار می گیرند:

  • فشار: استرس زمانی اتفاق می افتد که فرد احساس کند منابع لازم برای مقابله با این موقعیت را ندارد. مدام نادیده گرفته می شود ولتاژ کاری بیش از حد یا یک لیست طولانی از کارهایی که باید انجام دهید می تواند باعث شود یک فرد دوست داشتنی احساس استرس کند. نادیده گرفتن نیازها و خواسته های واقعی خود نیز باعث ایجاد استرس یا اضطراب در فرد می شود.
  • خستگی: تلاش بیش از حد برای راضی کردن یا کمک به دیگران از نظر روحی و جسمی خسته کننده است.
  • خود را نادیده بگیرید: اگر فردی زمان و انرژی کمی برای خود بگذارد، ممکن است به مراقبت از خود توجهی نداشته باشد. نتیجه می تواند فراموشی بهداشت فردی، ظاهر، سلامت جسمی و روانی باشد انجام وظایف رسمی ممکن است حتی انرژی کمی برای کمک به دیگران در دراز مدت داشته باشد.
  • رنجش و عصبانیت: افرادی که احساس می کنند چاره ای جز کمک به دیگران ندارند، ممکن است از نقش خود ناامید شوند و منجر به خشم و رنجش شوند. این شخصیت ها این احساس را بیان می کنند پرخاشگری منفعل نشان می دهد که به معنای ابراز غیرمستقیم خشم از طریق تمسخر یا تمسخر است.
  • مشکلات رابطه: وقتی فردی در زندگی خوشحال نیست، این احساس بر روابط او تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، او ممکن است احساس کند که شریک زندگی اش از تمایل او برای کمک استفاده می کند و منجر به درگیری می شود.
  • بدون هویت مشخص: افرادی که بیش از حد روی جلب رضایت دیگران تمرکز می کنند، پس از مدتی نمی دانند چه می خواهند یا چه احساسی دارند. به عبارت دیگر درک کمی از نیازها و هویت خود دارند.
  • آسیب رساندن به دیگران: جستجوی محبت می تواند باعث شود که فرد احساس دوست داشتن را بر سلامت دیگران اولویت دهد. مثلاً ممکن است به دیگران تهمت بزند تا با جمعیت همخوانی داشته باشد.

عشق به دنبال شفا

اینکه چگونه یک فرد می تواند رفتار خود را تغییر دهد به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، فردی که دارای اختلال شخصیت وابسته یا سایر مشکلات سلامت روان است باید به روانپزشک مراجعه کند. فرد جویای محبت نیز باید برای درمان محبت جویی اقداماتی انجام دهد و راه حل های زیر برای شروع مفید است. علاوه بر این، منابعی مانند کتاب دلبستگی هریت بریکر به درک بهتر این بیماری و علل آن کمک می کند.

  • به آرامی شروع کنید. برای شروع، سعی کنید هر بار یکی از نیازهای خود را برطرف کنید. به عنوان مثال، شما می توانید جلسه کاری برای استراحت.
  • استراحت کن وقتی کسی چیزی از شما می پرسد، به جای پاسخ دادن فوری، لحظه ای به آن فکر کنید.
  • یک مهلت مشخص کنید. وقتی کاری را می پذیرید، به جای اینکه شخص دیگری آن کار را انجام دهد، ضرب الاجل یا مهلتی برای آن تعیین کنید. به عنوان مثال، موافقت کنید که در یک زمان خاص از فرزندان خواهر خود مراقبت کنید.
  • نه گفتن را تمرین کنید. بسیاری از اوقات بهترین راه حل نه گفتن است. شما ملزم به پذیرش دعوت و درخواست همه نیستید.

نتیجه

اگر با استفاده از آزمون مهرطلبی متوجه چنین رفتاری در خود شده اید، باید از نکاتی که در این مقاله توضیح دادیم برای تعیین حد و مرز و توجه به خود استفاده کنید. به خود یادآوری کنید که نمی توانید همه را راضی کنید. راه حل دیگر مراجعه به روانپزشک است. این به شما کمک می کند رفتار خود را مدیریت کنید، نیازهای خود را اولویت بندی کنید و زندگی سالمی داشته باشید.

تو گفتی

آیا متوجه کمبود مهربانی در خود یا دیگران شده اید؟ چه چیزهایی بیشتر شما را آزار داد و چه تلاشی برای رفع آنها کردید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود، می توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به لایه های عمیق زندگی نفوذ می کند و در عواطف و رفتار شما اختلال ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کنید و راه حلی برای آن بیابید برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید




نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا