13

چرا کشوری مثل مصر سریال “حشاشین” را ساخت؟


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیمنشست نقد و بررسی سریال حوشسین با حضور حجت الاسلام مهدی فرمانیان، استاد تمام دانشگاه مذاهب و مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سید علی بطحایی، مدیرکل پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه ای برگزار شد. و پژوهشگر جریانات اسلامی و مهدی دانشور استادیار ادیان شرق در دانشکده ادیان شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین شامل نسل جدید می شود. نسل جدید با وجود موانع این سریال را دید. در کل نظر من در مورد سریال همان ضرب المثل معروفی است که می گفت بعضی ها غلط گفتند بعضی ها درست گفتند. کج گفتن با دکتر فرمانیان و دانشور است و صراحتا با من. راج گفت یعنی برنامه و هدف دارد و کارش در لایحه است. این مجموعه بر روی جریان های فکری ارائه می شود. ما نباید به این سریال به عنوان یک سریال تاریخی نگاه کنیم، بلکه این فیلم نبردی است که در حال شکل گیری صحنه آینده جهان اسلام است. در این رویداد نبرد جریان های فکری رخ می دهد. چه مفهومی داره؟ جریان جهان اسلام منطقه ای مغفول مانده است. آینده پژوهی او بیشتر مغفول مانده است و مغفول ترین آن نبرد بین جریان هایی است که صحنه آینده جهان اسلام را رقم خواهد زد. در مصر، تونس، مراکش و ترکیه هم همینطور است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی با جریان ها در تضاد نیست و برای خود حد و مرز مشخصی دارد. روشنفکران بدنه مردمی ندارند و نمی توانند حضور اجتماعی داشته باشند. جریان های سه گانه اسلام سلفی اما با قرائت جامع خود و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه آینده جهان اسلام را می سازند که باید در حوزه آینده پژوهی به آن توجه کنیم تا به آن برخورد نکنیم. چالش ها و مسائل.

سریال هشاشین مربوط به نظریان شام است

بطحایی گفت: باید به یک نکته توجه کرد. اگر توجه نکنیم بقیه تحلیل ها فایده ای نخواهد داشت. چون عده ای می گفتند این سریال آمده تا به ولایت فقیه یا مهدویت حمله کند، اما نکته اصلی این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را دارد؟ چون نظریان ربطی به مصر ندارد. نزار پس از برکناری توسط خلیفه نهم، برای مدت کوتاهی به اسکندریه مصر رفت و مدتی در آنجا ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت می کنم، سکه ای ضرب می کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می شود. مدت کوتاهی حکومت می کند و سپس لشکری ​​می آید و او را می کشد. بنابراین این سریال مربوط به مصر نیست، مربوط به لوانته یا نظریان شام است و بیشتر مربوط به ایران است. مصر به دلیل مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال توجه کرد. منتفی نیست که در آینده به جریانات و فرقه های دیگر بپیوندند و با اسلام هراسی مواجه شویم. پنج بخش اول درباره اسلام سیاسی است.

مصر رهبر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سوال که در مصر چه گذشت، گفت: باید امواج تاریخی مصر را مرور کنیم و سپس ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان های فکری چگونه به این امواج پاسخ داده اند. از 226 سال پیش در سال 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله کرد و گفته می شود تفنگ های ناپلئون مسلمانان را از خواب بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با دیگر کشورهای عربی متفاوت است. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.

بهتایی ادامه داد: کتابی با عنوان «مصر از زاویه ای دیگر» توسط خانم جمیله کدیور منتشر شده است. این سفرنامه 300 صفحه ای به خوبی جریان های فکری را در این دوره زمانی بررسی می کند. مصر مهم است. مهم است که مصر را بشناسید. این سرزمین سرآمد جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال پیش تا کنون، اولین حرکتی که تا کنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و تهتوی است. عنوان کتابتصفیه البریز قیمت خلاصه مختصری نوشته شد.’ یعنی تصفیه آب آورد تا چهره درخشان پاریس را نشان دهد. در این کتاب اولین واکنش های اسلام به مدرنیته و حمله ناپلئون و علت عقب ماندگی اسلام به خوبی تحلیل شده است. اینها اولین نسلی هستند که با سخت افزار غربی مواجه می شوند، به همین دلیل است که غرب از بسیاری جهات از ما جلوتر است. این جریان در حال شکست است.

این عالم فرقه گفت: نسل دوم افرادی مانند سید جمال هستند که بیداری اسلامی را تعریف کردند و عبده که اسلام انقلابی و بیداری را ترویج کردند. نسل سوم با جنگ جهانی اول روبرو شد که سعد زاغول بود. در این مدت بریتانیا تقسیم شد.

روح فرهنگی حاکم بر مصر توسط افکار دنیوی شکل گرفت

وی با اشاره به اینکه از نسل چهارم و پنجم سه جریان در حال شکل گیری است، افزود: یکی پان عربیسم به رهبری جمال عبدالناصر است. او دیکتاتور و یک ناسیونالیست دیکتاتور است. ثانیاً این که ما در این دوره شکل گیری اسرائیل را دیدیم، مساعد است. پان عربیسم در مصر به خوبی خود را نشان می دهد. در کنار او طاها حسین قرار دارد که نباید او را در گذشته به حساب آورد. مفصل ترین بسته سکولاریسم و ​​لیبرالیسم در مصر متعلق به اوست. در کتاب های «فی الادب الجاهلی»، «فی التاریح الجاهلی» و «آینده فرهنگ در مصر» به بیان اندیشه های خود پرداخته است. مدرنیته تکلیف خود را مشخص می کند. این به جهان اسلام نسخه ای می دهد که چه بخش هایی از فرهنگ غرب را در پیش بگیرد. وزیر کنونی مصر می گوید روح فرهنگی حاکم بر مصر طه حسین است.

بطحایی گفت: اکنون در مصر بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار دوئل وجود دارد. تقریباً اسلام سنتی جمع آوری شده است. فقط یکی از مشاوران احمد الطیب گفت که سریال حشاشین به فرقه گرایی می انجامد. اسلام سنتی در مصر کاملاً تحت کنترل اسلام است. در هر صورت الازهر واکنش مساعدی نداشت. اما شخصیت اصلی همه این صحنه ها خالد منتصر و آکاشه هستند. اینها افراد تأثیرگذار هستند. دکتر خالد وارد عرصه های زیادی شده و سکولاریسم است. او دو سفر به آلمان و هلند داشت. او می گوید از واکنش ها نسبت به خشاشین خبر دارد. من با مسلمانان هلندی صحبت کردم، آنها از نظر تاکید انتقاد کردند، اما از نظر جریان می گویند از نظر ما این بهترین فیلمی است که توانسته به اسلام سیاسی و تکفیری ها حمله کند.

وی با بیان اینکه محتوای این فیلم کاملاً تاریخی است و تاریخی نیست، در این قضاوت گفت: اما چه کنیم؟ به ذهنم خطور می کند که اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همانطور که خود اسماعیلیان نیز سکوت کردند. از نظریان که صحبت شد، باید یک قیم وجود داشته باشد. ایران بخشی از داستان اوست، اما او نمی تواند درباره خشاشین که مشکلاتی دارد صحبت کند. باید مثل آقاخان صحبت کنند. انتظار داریم او روی صحنه برود. البته آقای داریوش محمدپور از موسسه اسماعیلیه واکنش نشان داد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا