15

نحوه کشته شدن معمر قذافی / انفجار مجسمه‌های بودا در بامیان / حال و هوای شانگهای از دهه 30 تا 80 میلادی / اسرای عراقی با پرچم ایران در تهران – تابناک



بسته ویدیویی “تابناک” مجموعه ای از ویدئوها در مورد رویدادهای سیاسی، عمدتا بر اساس گزارش و تجزیه و تحلیل، و همچنین ویدئوهایی در مورد سایر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و موارد دیگر که ممکن است از دست داده باشید. دیدگاهی جدید و متفاوت از آنچه در این زمینه می توان آموخت.

نحوه کشته شدن معمر قذافی

مرگ معمر قذافی دیکتاتور لیبی به جنگ داخلی هشت ماهه لیبی پایان داد، اما مرگ او بحث های زیادی را در محافل سیاسی برانگیخت. مردم خشمگینی که دیکتاتور منفور خود را کاملاً خارج از کنترل دستگیر کردند، پس از تحقیر و شکنجه او، سرانجام او را کشتند و در واقع همان خشونتی را که علیه آن شورش کردند، انجام دادند. در این تصاویر که آخرین لحظات معمر قذافی را به تصویر می کشد و توسط تلفن های همراه شورشیان اسیر شده است، برخورد خشونت آمیز با وی و توصیف مردی که او را پیدا کرده و اتفاقاتی که منجر به دستگیری قذافی شد را مشاهده می کنید.

انفجار مجسمه های بودا در بامیان

بودای بامیان مجموعه ای از مجسمه های تاریخی است که قدمت آن به قرن ششم پس از میلاد باز می گردد. بنای دایمی این تندیس های تاریخی در کناره های صخره ای دره بامیان در منطقه هزارجات حجاری شده است. این دو مجسمه با ارتفاع 53 متر و 35 متر در کنار تعدادی آثار تاریخی، از دیرباز جاذبه های اصلی گردشگری افغانستان بودند. مجسمه کوچکتر در سال 507 پس از میلاد ساخته شد و مجسمه بزرگتر در سال 554 پس از میلاد ساخته شد. که در نواحی آسیای مرکزی به ویژه در افغانستان گسترده است. با اشغال افغانستان توسط طالبان، بسیاری از آثار تاریخی ویران شد و این مجسمه ها نیز به همین ترتیب تخریب شدند. طبق فتوای ملا محمد عمر، در 9 مارس 2001، طالبان بر مجسمه های غول پیکر بامیان آتش گشودند، به طوری که در شامگاه 11 مارس، تنها دو سوراخ صلصال و شهمامه باقی مانده بود. مجسمه های بودای بامیان تا زمانی که در زمان حکومت طالبان از بین رفتند، بزرگ ترین مجسمه های بودا و بلندترین مجسمه های سنگی جهان به شمار می رفتند. لحظات انفجار این مجسمه های عظیم را در تابناک مشاهده می کنید.

حال و هوای شانگهای از دهه 1930 تا 1980

“شانگهای / 上海 / شانگهای” در دلتای رودخانه یانگ تسه در دامنه جنوبی رودخانه یانگ تسه در وسط لبه شرقی سرزمین اصلی چین واقع شده است. شانگهای در طول تاریخ و به ویژه در تاریخ معاصر نقش اساسی در توسعه چین داشته است و حزب کمونیست چین نیز در آنجا تأسیس شد. از دهه 1930، شانگهای به مهم ترین بندر آسیا تبدیل شد و این دفتر محل استقرار شعب بزرگترین شرکت های تجاری و بانکی جهان است. حال و هوای شانگهای از دهه 1930 تا 1980 را می توانید در تابناک ببینید.

اسرای عراقی با پرچم ایران در تهران

صدام حسین در زمان جنگ تحمیلی حتی کارگران راهداری عراق را برای تامین نیروی انسانی به جنگ با ایران فرستاد. بسیاری از این سربازان در مقابل اسارت مقاومت نکردند و چون انگیزه عقیدتی قوی نداشتند پس از اسارت به ایرانیان پیوستند. گروهی از همین اسرا به عنوان اعضای گردان بدر در عملیات خیبر علیه صدام شرکت کردند. تصاویری از گروهی از این عراقی های اسیر شده با پرچم ایران را در تابناک مشاهده می کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا